Weckans Winnerbäck

 

Dom tomma stegen

Text & musik: Lars Winnerbäck


Det drar en skugga utmed murarna ikväll

den är sval och förtegen

du har sett den i ögonvrån förr

när du vandrat dom tomma stegen

Du har sett den passera

och göra natten så märklig

du vet att verkligheten

är inte alltid så verklig


Jag såg en man ligga och dö på en bänk en natt

det var inte mycket att göra

hans vän sa Jesus tar hand om dig nu

men han kunde varken se eller höra

Månen blänkte i fjärden

nordens renaste vatten

man la en filt över kroppen

sen gick vi sakta hemåt i natten


Har du vandrat dom tomma stegen

utmed orons kanaler

har du kastat några stenar i djupet

och sett dom segla ner i spiraler

Det är låst vid grinden

till den öde stranden

det står en vakt vid porten

han har fått blod på tanden


Jag känner en som sett mer än dom flesta

en som aldrig sett vad han har här

han säger att han vart i helvetet och vänt

jag tror att en del av honom blev kvar där

Nu står han utanför världen

genomskådad och bitter

han går dom tomma stegen

under fåglarnas glada kvitter


Dom fann en kropp nere vid vattnet idag

måste legat där hela natten

kulhål tvärs genom bröstet

och lungorna fyllda med vattnet

Fick nån tyst på dånet

var det värt besväret

du känner skulden och skamen

fast du aldrig höll geväret


Jag tror på duvan som vet vart den ska

jag tror på godhet och bättring

jag är en barkbåt som driver mellan grenar och stenar

och en nattfjäril är min bestättning

Inga vakter vid porten

inga hänglås vid grinden

bara rösten som kallar

i den evigt viskande vinden


Det drar en skugga utmed murarna ikväll

den är sval och förtegen

du har sett den i ögonvrån förr

när du vandrat dom tomma stegen

Du har sett den passera

och göra natten så märklig

du vet att verkligheten

är inte alltid så verklig


Klotterplank
Klottrare: Vidarane

Great site. Keep doing.

2008-08-29 @ 10:36:36
URL: http://vidarane.blogspot.com

Ordet är fritt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0